onsdag, juni 28, 2017
Forside » Fotoguides » Hvordan organisere og gemmer jeg bedst mine digitale billeder?

Hvordan organisere og gemmer jeg bedst mine digitale billeder?

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Del dette:

Læsetid: 15 min (Indlægget er skrevet af: SmartClipper)

Jeg gemmer mine billeder på en 6 år gammel Macbook Pro, der stadig har en traditionel harddisk. Min næste bærbar vil sandsynligvis have 512GB eller et mindre SSD, så jeg er nødt til at finde en anden måde at opbevare dem på. Jeg vil også være i stand til at dele databasen med min kone, så vi kan gemme familie og rejse billeder fra telefoner og kamera. Jeg er stadig ikke helt bekvem ved tanken om at gemme mine familie billeder online, selvom jeg godt kan se det er en smule ulogisk da jeg ellers benytter Cloud backup til andre informationer.

Den anden del af spørgsmålet er så hvordan jeg bedst organisere mine billeder. Jeg benytter lige nu iPhoto, og har kort kigget på Adobe Lightroom, men behøvede ikke rigtigt pro funktionerne til den lille mængde billeder jeg skyder i RAW. IPhoto er langsomt ved at blive uoverskuelig med den mængde billeder jeg har nu… Hvad gør jeg? 

udfordring

Kan du ligge genkenden til nogle af de udfordringer? Så frygt ikke! Vi skal på under 15 min give dig redskaberne til at organisere dine billeder, samt hvilke muligheder der findes til dette gøremål!

Prøv at gemme mindst 3 kopier af alt, når du gemmer digitale billeder. Ideelt set, bør alle tre sæt kopier være på forskellige medier, og et enkelt “off-site”, altså ikke i dit hjem.

Der er mange forskellige måder at gemme billeder på. De inkludere bl.a. SD kort, USB nøgler, DVD or Blu-ray cd’er, ekstern harddisk, NAS (Network Attached Storage) bokse, og online (cloud) services. Det kommer helt an på hvor mange billeder du har, hvor ofte du har brug for at have adgang til dem, og hvor meget du er villig til at betale.

Den bedste mulighed for enkeltpersoner er en ekstern harddisk, der via en USB eller Thunderbolt port er forbundet til din computer. Tilsluttede USB 3 drev er store, hurtige, generelt pålidelige løsninger, til en overkommelig pris. For tiden er 3TB drev nok dit bedste bud, men der kan også vælges fra 2TB til 5TB drev. Det kommer helt an på størrelsen af din billedet samling, og hvor hurtigt den vokser. Prøv at gennemskue hvor meget plads, du vil have brug for om.. lad os sige, 5 år?

Du har brug for 2 eksterne harddiske, hvoraf den ene kan bruges som backup. Hvad jeg gør, er at kopiere alle medie filer (billeder, musik, film osv) på min computer – til en ekstern harddisk. Harddisken er så synkroniseret til en identisk ekstern harddisk via FreeFileSync, men der findes mange alternativer.

Få en NAS

En mere fleksibel men dyrere tilgang, er at købe en NAS boks (Network-attached storage) eller netværkstilsluttet datalager. En NAS er i bund og grund en lille computer med dens egen processor, hukommelse og operativ system. Men den er lavet som en maskine til opbevaring og deling af filer.qnap nas

Er i flere der deles om boksen, kan der nemt skabes adgang via Wi-Fi. NAS’en gør det nemt at se dine billeder via smartphones og tablets, samt computere. NAS bokse kan tilkobles fra alle operativ systemer inklusiv macOS (OS X), IOS, Windows, Android og Linux, og de kan tilmed tilkobles eksternt.

NAS bokse kommer som regel uden nogen opbevaring. Du kan selv installere det passende hardrive, og løber du tør for plads, kan dette udskiftes til en større opbevaringskapacitet. Kig efter mærket Synology eller QNAP, da du her får den bedste kvalitet til prisen. Som Mac bruger bør du sørge for at have Airplay support.

Sæt din NAS up til at bruge RAID 1, Så du har 2 harddiske installeret, samtidig med at den ene er en duplikering af den anden. Dette vil give dig muligheden for en backup, skulle en af harddiskene gå ned. Du kan også have en backup af din NAS på en ekstern harddisk, som du har mulighed for at gemme et andet sted. (På kontoret, i en vens hus, en bank boks osv.)

Cloud Backupbackup

Nu til dags er det nemt at få en off-site backup ved at uploadet filer til “skyen” Til billeder vil jeg anbefale Flickr, der har været den bedste løsning i over et årti. I mellemtiden, er mange andre tjenester forsvundet, som f.eks Everpix, eller blevet ændret i måden de virker på, ofte til det værre. Flickr lader dig dele billeder hvis du vil, og der findes os en app til iPhone og Android.

Flickr giver dig gratis 1TB til fri afbenyttelse, med redigerings og behandlings værktøjer.

Det bedste alternativ er SmugMug, der giver dig ubegrænset opbevaring af billeder for $40 om året. SmugMug henvender sig primært til professionelle fotografer, og giver dem et redskab til at sætte en hjemmeside op, hvor fra de kan sælge billeder og print online. Det er dog utroligt let at benytte for enhver, og kan beskytte mapper, gallerier og hele siden med password beskyttelse.

Der findes et utal af cloud baserede tjenester der specialisere sig i at opbevare billeder. Der findes os online baserede backup tjenester til backup af harddiske, hvor nogle få af disse er Backblaze, CrashPlan, Carbonite og Mozy. Jeg vil ikke gå ind og forklare om hver enkel tjeneste, men der findes en stor forskel på siderne der er seriøse om at opbevare billeder online, og dem der bare er til generel opbevaring.

Billede opbevaring

Den største  opgave er at organisere alle dine billeder i en mappe ved navn Billeder eller lignende, så du kan sikkerhedskopiere dem. Det er nemmest at opbevare billeder i en undermappe lavet i kameraet. Jeg vil dog foreslå du:mapper

  1. Opretter mapper for hvert år (2014, 2015, 2016 osv)
  2. Laver undermapper for hvert måned og kvartal.
  3. Inddeler de forskellige mapper i kategorier som f.eks. Rejsen til Italien, eller Sofies bryllup, med en generel mappe til de billeder der bliver til overs.

Du kan også vælge at oprette mapper efter kategorier, så som Ferier, bryllupper eller cykelturer som du her kan huske via navnet i stedet for årstallet.

Når først du har en logisk struktur der kan udvides, kan du benytte programmer til at opdele dine kategorier, for nemmere at kunne finde specifikke billeder.

Når det kommer til must-haves for alle med bare lidt interesse i billederedigering, topper Adobe Lightroom nok listen. De fleste ser det dog som et redskab der kun bruges til optimering af billeder, hvilket os er Lightroom’s primære funktion. Det fungerer til gengæld os som et program for organisering af dine billeder på din harddisk. Du kan sorterer filerne ved hjælp af EXIF data, flytte dem til nye mapper samt navngive filerne nemt og hurtigt. Se f.eks. Youtube tutorialen Image Management in Lightroom

Lightroom findes over alt i den seriøse fotografiske cirkel, hvor der findes tonsvis af tips og tutorials, og det kan håndterer professionelle arbejdsmængder på en professionel måde. For Adobe standard er det meget prisrigtigt sat, og der kan købes en enkelstående version uden at skrive sig op til Adobe’s Creative Cloud system.

Mylio er en anden slags alternativ: Det kategorisere og organisere dine billeder, uanset hvor de befinder sig, om det er på PC, smartphone, eller online tjenester. Det kan dog bedre betale sig at lave grundarbejdet og skabe en fasttømret fotobase, da det ikke fungere som et langtidsholdbart system.

Alexander Leo-Hansen


Jeg hedder Alexander Leo-Hansen, og elsker at fotografere i min fritid. Derudover driver jeg Alexanderleo.dk, hvor jeg skriver en masse fotoguides, fototips og en masse andet.

Del dette:

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*